مشكلات و راهكارهای روشهای نوین یادگیری در دانش آموزان
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: تجربیات شخصی 5
چكيده 6
مقدمه 8
تجربیات 10
استفاده از روشهای نوین تدریس
10
نگاه اجمالی 11
تاریخچه روشهای تدریس در آموزش جهان : 11
روش های نوین تدریس 15
مفهوم تدریس : 19
رویکرد جدید در تدریس : 20
راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران : 20
پرورش یادگیری در دانش آموزان : 21
* ارزیابی فضای کلاس : 22
تاکید بر استفاده از روشهای فعال ونوين آموزشی : 25
مراحل تدریس روش بحث گروهی : 27
مراحل تدریس در روش طرح کارای تیم : 29
فصل دوم: مشکلات و محدودیت ها و راهکارها 31
یادگیری همکارانه(گروه بندی دانش آموزان) 32
تکنولوژی آموزشی و روشهای جدید تدریس 55
تکنولوژی آموزشی در منظر بزرگان علم 58
استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید در امر آموزش و پرورش 59
شیوه های نوین تدریس (شيــــوه گـــــردش علمـــــي(
64
وظایف معلم 65
محدودیت ها و مشکلات گردش علمی 67
بررسي نحوه تدريس: 72
روش موفق تدريس از ديدگاه دانشآموزان 74
بررسي موارد تربيتي در امر تدريس 76
نحوه انتقال مطالب از ديدگاه قرآن 77
نحوه برخورد معلم با دانشآموز (بعد عاطفي) 78
بررسي بهترين روشهاي تشويق و تنبيه 78
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: 81
«روشهاي جلب توجه دانشآموزان» 82
بررسي نحوه ارتباط صحيح با دانشآموزان 89
پيشنهادات
97
نتیجه گیری : 98
منابع وماخذ 100
فصل اول
تجربیات شخصی
چكيده
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است.
پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .
روش تدریس فعال ونوين که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده دز قزآیند یادگیری عنایت دارد.
به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد .